jueves, 29 de enero de 2009

Felt - Crumbling The Antiseptic Beauty - The Splendour of Fear (1981 y 1983)






Felt - Crumbling The Antiseptic Beauty - The Splendour of Fear (1981 y 1983)
Mp3 @ 192 kbps -88 MB

Two guys with electric guitars essentially jamming with the reverb turned up to 10, using the thin but shimmery, trebbly, clean tone of their guitars to carve out intricate, gossamer webs of gently atmospheric, melancholic, melodic art-pop. Lawrence sings in his Lou Reed meets Tom Verlaine deadpan, while strumming minor key rhythm guitar parts. Guitarist Maurice Deebank lays down dextrous, complex, yet highly moving and beautiful guitar melodies, both coloring and locking tightly within Lawrence's framework. The effect is at times like Television on reds. Gentle drumming played only on toms and a kick recalls Moe Tucker. Barely-there bass economically fills in the lower end (at least some of the time). The almost droney "Bidrman" unfolds beautifully, hypnotically. "Fortune" is gorgeously melodic, although a better version would resurface later as a b-side. "I Worship the Sun" even attempts to rock out in spots, before succumbing to the overall blurred, slightly dirgey mood. At times self-indulgent and unfocused, but nearly always beautiful, mesmerizing, and steeped in atmosphere, this record essentially lays down the blueprint, albeit in a primitive way, for Felt's Cherry Red years, from '80-'85. However, this is not the best starting place for newcomers, who should instead begin with later, more developed (and even more riveting) albums like Strange Idols Pattern. This album is more for those already familiar with Felt's MO and can just lay back and soak up the lazy atmosphere.

'Splendour' is right. This is quintessential Felt, with guitarist Maurice Deebank still in the band. The sound is mellow, melodic, understated, lovely . . . I wonder if Gary Ainge's drumkit even had cymbals; his minimalism is a major part of the effect of this music. 'Mexican Bandits' was released as a single - - a shimmering and driving instrumental. And it's the instrumental passages that work best, not to detract from Lawrence 'Lawrence' Hayward's breathy, (Lou) Reedy vocals and beautifully imagistic lyrics. It's just that the music is staggeringly imagistic on its own - - 'The Stagnant Pool', with its extended instrumental coda, is as languorous and humid as its title suggests. The effect is psychedelic, whatever the intent. And Deebanks's solo closer, 'A Preacher In New England' is everything The Durutti Column aspired to. Really - - this is a great mini-album, too short by half.

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FELT. Crumbling the Antiseptic Beauty / The Splendour of Fear.

Comisión de guitarras volando como pájaros.

Nacieron en puertas de los 80, murieron en puertas de los 90. Nacieron en Birmingham, ciudad que rocé conduciendo por la izquierda en el momento de más miedo de mi vida. A través de sus dos primeros trabajos, la música de Felt ha anidado en una azotea repleta, encontrando un sitio privilegiado. Y esto es solo el principio.

Ambos discos, por separado o en equipo, son un regalo para oídos sibaritas, buscavidas y ochenteros. Las guitarras de Lawrence Hayward y Maurice Deebank dibujaron preciosos paisajes que invitan a saltar al vacío con las alas abiertas y esperar a ver qué pasa. Un tapiz de acordes tejidos con magistral destreza que recuerda muy mucho a las andanzas de Viny Reilly, otro miembro honorífico del cónclave de elegantes minoritarios del post-punk y la new wave. Junto a esas enormes guitarras están las minimalistas percusiones de Gary Ainge y los misteriosos textos del propio Lawrence, relatados desde el fondo del mar. El conjunto es indescriptible.

“Crumbling the Antiseptic Beauty” (81) son solamente seis canciones. Era una de las máximas de Lawrence Hayward, la tasación del minutaje. En ella se reencarna el dicho de “lo bueno si breve”, porque todos los cortes de este debú son dos veces buenos. La instrumental “Evergreen Dazed” hace un homenaje a la simplicidad, obra maestra solo con las dos guitarras. “Fortune”, “Birdman” y “Cathedral” son naturales y relajantes como una valeriana. “I Worship the Sun” rompe el molde con sus cambios de compás y escala, y con un stand-by postrero de lo más electrizante. Y “Templeroy” cierra con otra introducción gloriosa y un sofisticado recital de versos que no se entienden, pero se sienten.

“The Splendour of Fear” (84), de nuevo un sexteto, se decanta más por los instrumentales y la melancolía. La voz de Lawrence solo asoma en “The World Is As Soft As Lace” y “The Stagnant Pool”, revelando definitivamente un parecido razonable con la de David Byrne en su lado más romántico (la primera trae a la cabeza el clásico “Heaven” de Talking Heads). “The Optimist and the Poet” y “A Preacher In New England” son dos viajes alucinantes por interminables partituras imaginarias. “Mexican Bandits” es simple, la canción más alegre de esta primera etapa.

Porque la música de Felt tiene varias etapas, todas diferentes. Las siguientes están por descubrir y eso será poco a poco. Para que no se agote el apetito, no se colapsen los sentidos y la emoción siga viva.

Reseña de Mary Garcia en http://curtainsmgb.blogspot.com/


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8 comentarios:

Progressivo_70 dijo...

Solo pude descargar una parte ¿?
Pero lo que se escucha está bien...

Anónimo dijo...

Thank you very much !!!

Anónimo dijo...

thank you - this nearly completes the replacement of my felt collection.....

Anónimo dijo...

Thanks!

Anónimo dijo...

MAN TANX FOR TH SWANS SWANS NICE SITE STAY HEAVY

Débora dijo...

Good description! Thank you!

Anónimo dijo...
Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.
Undertone dijo...

Este es el sonido de guitarra que quisiera tener si pudiera comprarme uno de esos carisimos equipos con reverb incorporado.Que hermosa musica,junto con D.Column de lo mejor de los primeros 80's.